Suriye haberlerinde 'şüphe' iddiası

Hürriyet

 

CNN, BBC, Sky News gibi haber kanallarının Suriye'deki bağlantısı Danny Dayem'in ortaya çıkan videosu tartışma yarattı.


Dayem, 23 yaşında Suriye kökenli bir İngiliz. Dünya onu "Suriye'nin cesur Danny'si" olarak tanıdı.

 

2011 yılında Humus'tan İngiltere'ye kaçan Dayem, burada birkaç ay geçirdikten sonra Özgür Suriye Ordusu'na katılmak için Suriye'ye Lübnan üzerinden gizlice girdiğini anlatıyor.

 

İŞTE DAYEM'İN OLAY YARATAN VİDEOSU / WEB TV



Humus'a döndükten sonra kentten BBC, El Cezire, CNN ve Sky News gibi kanalların canlı yayınlarına bağlanan Dayem, Beşar Esad'a bağlı güçlerin katliam yaptığını iddia ediyor ve çatışmaların tam ortasında olduğunu anlatıyordu.

 

Suriye'den yayın yapan El Dünya televizyonu ise Dayem ile ilgili tartışma yaratacak bir görüntüye yer verdi. Kısa sürede sosyal paylaşım ağlarına düşen video, büyük bir tartışma yarattı. Suriye televizyon kanalının yayınladığı videoda, Danny Dayem olduğu iddia edilen kişinin, CNN'le canlı bağlantı yapmadan önce etrafındakilere silah ateşlemelerini söylediği görülüyor. Gayet rahat ve sakin bir ortamda olduğu gözlenen videodaki kişi, canlı bağlantı sırasında son iki saatte yüzlerce kişinin öldüğünü iddia ediyor. 

 

"KAMERA HİLESİ" DEDİ
Suriye'nin görüntüleri yayınlamasından sonra Dayem, Twitter hesabı üzerinden görüntülerin, "Rusların yardımıyla, Esad rejiminin yaptığı kamera hileleri" olduğunu savundu.

KENDİLERİNİ BÖYLE SAVUNDULAR / WEB TV

 

Görüntülerin ardından zan altında kalan CNN de Dayem'i canlı yayına çıkararak, videodaki iddiaları sordu. Anderson Cooper'ın programına konuk olan Danny kendisinin çatışma efekti sağlamak için birilerine ateş etmelerini söylediği kısımlar için "silinmeleri gerekirdi" diyor. Ardından ise videoda görülen sözlerinin "normal" olduğunu iddia ediyor. Cooper ise ilk sorusunda "Gerçekten böyle bir şey söyledin mi?" sorusu yerine, "Bu görüntüleri nasıl ele geçirdiler?" diye sormayı tercih ediyor.

 

Dayem söz konusu CNN haberinde canlı bağlantıda bulunduğu noktadan 400 metre uzaklıkta sivillerin cesetlerini gördüğünü söylerken, Cooper'a olayın hemen yakınında olmadığını ve çatışmaların 15 kilometre ötede cereyan ettiğini anlatıyor.

 

Cooper, Dayem'e, "CNN muhabiri olmadığını ve CNN'den tek kuruş para almadığını" teyit ettirtiyor, ardından da Suriye devleti izin vermediği için kendilerinin normal yollarla Suriye'ye giremediklerini, bu yüzden de Danny Dayem gibi kişilerin aktardıklarına muhtaç olduklarını söylüyor.

 

SURİYE İLE İLGİLİ HABERLER KUŞKU YARATIYOR

Son günlerde Suriye’ye bir askeri müdahalenin zeminini yaratmak için abartılı ve manipülatif haberlerin yapıldığı iddia ediliyor. Verilen ölü sayıları bir anda 6000’den 7500’e çıkarken bu rakamların hem abartılı olduğu, hem de muhaliflerin saldırıları sonucu ölenleri de içerdiği belirtiliyor.

 

Başta el Cezire ve El Arabiye televizyon kanallarının Suriye’yle hiçbir ilgisi olmayan ve başka ülkelerde gerçekleşen olaylara ait bazı görüntüleri Suriye’de yaşanmış gibi gösterdiği ve yaydığı iddia ediliyor.

 

EhliBeyt Haber Ajansı’na göre, bu yöndeki girişimlerden en yenisi Kahire’deki Suriye konsolosluğunun önünde toplanan protestocu grubun ellerinde taşıdıkları bir resim. Bu resimde boğazı bıçakla kesilerek öldürülen bir çocuk var. “Bu cinayet Beşşar tarafından işlendi” sloganı yer almakta. Halbuki bu fotoğraftaki boğazı kesilerek öldürülen çocuk görüntüsü iki yıl önce Ukrayna’da bir sokakta işlenen cinayete ait. Bu resmin İslami birçok sitede (örneğin Timetürk, Haksöz.com vb. gibi sitelerde) “Beşşar Esad çocukları öldürüyor” gibi başlıklarla verildiği iddia ediliyor.

 

Suudi Arabistan’ın yarı resmi gazetelerinden biri olan El- Vatan gazetesinin yayınladığı bir haberde Bahreyn’de Suudi destekli El Halife rejimi tarafından öldürülen 17 yaşındaki bir gencin resmini yayınlayarak bunun Suriye’de öldürülen bir gence ait olduğu yazdı. Gazetenin yalanı bazı okuyucular tarafından fark edilince anlaşıldı ki bu genç Bahreyn’de Suudi rejimi askerleri tarafından öldürülmüş. Gazete bu resmi anında haber sitesinden kaldırdı, ancak bazı okuyucular daha önceden bu resmi siteden kaydetmişler.

 

BİR HABER DE CNN TÜRK’TEN

CNN Türk de bu konuda geri kalmadı ve “Rusya Esad'a kapıları kapattı!” başlıklı şöyle bir haber yaptı:

http://www.cnnturk.com/2012/dunya/03/07/rusya.esada.kapilari.kapatti/652165.0/index.html

 

Haberde görüldüğü gibi, Rusya’nın böyle bir tutumu söz konusu değil. Başkan seçilen Putin’e manipülasyon amacıyla “Rusya Esad'a siyasi sığınma verecek mi?” diye soruyorlar. Böyle bir konu gündeminde dahi olmayan Putin “Hayır” deyince haberin başlığı atılıyor: Rusya Esad'a kapıları kapattı!

 

IRAK'TAKİ MANŞETLERİN AYNISI

Akşam Gazetesi yazarı Hüsnü Mahalli Habertürk’te Suriye olaylarını değerlendirdi. Habertürk spikeri Didem Arslan Hürriyet'in bugünkü manşetini göstererek, "bu manşete, bu fotoğrafa ne diyorsunuz?" sorusunu yöneltti.

 

Bu soru üzerine Hüsnü Mahalli, Irak'a karşı düzenlenen kampanyanın şimdi aynı kanallardan Suriye'ye karşı yürütüldüğünü belirterek Hürriyet'in manşetinin de bu minvalde olduğunu söyledi.

 

Mahalli'nin Hürriyet'in manşetine dair yorumu aynen şöyle oldu;

"Irak'a karşı kampanyayı hatırlar mısınız? Kimyasal silahlar var, cehennem topları var deniliyordu. Biz o kampanyanın ne kadar palavra çıktığını ne zaman öğrendik. İşgalden sonra. Aynı kampanya şimdi Suriye'ye yönelik. Aynı merkezlerden, aynı şekillerle, aynı manşetlerle aynı şişirmelerle... Hedef aynı çünkü."

 

Irak'ta 1.5 milyon insanın öldüğünü, 4 milyon yetim çocuk kaldığını, 1.5 milyon kadının dul kaldığını belirten Hüsnü Mahalli, "Peki bunların bedelini kim ödeyecek. Bu manşetleri atanlar mı? Bu kampanyayı atanlar mı? Suriye'ye girip işgal edelim diyenler mi? Aynı hikaye, yemin ediyorum size aynı kampanya" dedi.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.