BBC'nin ardından CNN, Bloomberg gibi ABD merkezli yayın kuruluşları ve Alman kamu yayıncılık kuruluşları ARD ve ZDF de Rusya'daki yayınlarını askıya alma kararı aldı

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin'in Ukrayna savaşına ilişkin "sahte haber yayanlara" hapis cezası da öngören yasayı imzalamasının ardından birçok uluslararası yayın kuruluşu Rusya'daki yayınlarını askıya aldı.

İngiliz yayın kuruluşu BBC'nin ardından ABD merkezli yayın kuruluşları CNN ve Bloomberg ile Kanada'nın kamu yayın kuruluşu CBC/Radyo Kanada Rusya'daki yayınlarına ara verdiğini duyurdu.

Alman kamu yayın kuruluşları ARD ve ZDF de Cumartesi günü yaptığı açıklamada, Rusya'daki yayınlarını geçici olarak durdurduğunu bildirdi.

ARD VE ZDF: YASANIN SONUÇLARINI İNCELEYECEĞİZ

Alman birinci kanalı ARD ve ikinci kanalı ZDF de Moskova merkezli yayınların askıya alındığını açıkladı. Batı Alman Radyo ve Televizyon Kurumu'ndan (WDR) yapılan açıklamada, "Her iki kamu yayıncılığı kanalı da diğer haber merkezlerinden kamuoyunu Rusya ve Ukrayna'daki gelişmelerle ilgili kapsamlı şekilde bilgilendirmeye devam edecektir" denildi.

Açıklamada, ARD ve ZDF'nin cuma günü Rusya parlamentosunun alt kanadı Duma'da kabul edilen yeni medya yasasının sonuçlarını inceleyeceği belirtildi.

"BAĞIMSIZ GAZETECİLİK SUÇ HALİNE GELİYOR"

CNN'den yapılan açıklamada, "Biz mevcut durumu ve atılacak adımları değerlendirmeye devam ederken CNN Rusya'daki yayınlarını durduracak" ifadeleri kullanıldı.

Bloomberg'den yapılan açıklamada ise Rusya'daki yasa değişikliğinin bağımsız gazeteciliği "suç haline getirmeyi" amaçladığı ifade edildi.

Bloomberg Genel Yayın Yönetmeni John Micklethwait yazılı açıklamasında, yasanın "normal gazeteciliğin herhangi bir türünü devam ettirmeyi" olanaksız kıldığını ifade ederek, Bloomberg'in bu nedenle Rusya'daki yayınlarını geçici olarak durdurma kararı aldığını söyledi.

Gözden kaçırmayın

Kılıçdaroğlu'ndan 'SADAT' ve 'Çakıcı'ya tepki: Haddinizi bileceksiniz Kılıçdaroğlu'ndan 'SADAT' ve 'Çakıcı'ya tepki: Haddinizi bileceksiniz

Kanada'nın devlet yayın organı CBC'den de benzer bir açıklama geldi.

Gelişmelerin büyük kaygı uyandırdığının belirtildiği açıklamada, "Mevcut durumdan ve gazeteciler ile çalışanlarımızın güvenliğinden ötürü Rusya'daki yayınlarımızı durdurma kararı aldık; bu esnada yasanın bizler için ne anlama geldiğini incelemeye devam edeceğiz" denildi.

İngiltere merkezli yayın kuruluşu BBC de cuma günü Twitter'den yapılan açıklama ile Rusya'daki yayınların durdurulduğunu duyurdu. BBC Genel Müdürü Tim Davie, "Yeni yasal düzenleme bağımsız gazeteciliği suç haline getiriyor. Bu yüzden gazetecilerimiz ve çalışanlarımızın güvenliği için şimdilik işlerini askıya aldık" açıklaması yaptı.

DUMA'DA KABUL EDİLMİŞTİ

Rusya'da parlamentonun alt kanadı Duma, "sahte haber paylaşımını" suç sayan, orduyu itibarsızlaştıran ve Rusya'ya karşı yaptırım çağrısında bulunan haberlere karşı yaptırım öngören yasayı dün kabul etmişti.

Putin'in imzalamasıyla yürürlüğe giren yasa, "kasıtlı şekilde sahte haber yayanlara" 10 yıl hapis cezası verilmesini, söz konusu haberlerin "önemli sonuçlar" yaratması halinde cezanın süresi 15 yıla kadar çıkabilmesini öngörüyor.

Rus medya denetleme kurumu Roskomnadsor, cuma günü Deutsche Welle'nin yanı sıra BBC Rusça Servisi, Rusça-İngilizce yayın yapan internet gazetesi Meduza ve ABD tarafından finansmanı sağlanan Prag merkezli Radio Free Europa/Radio Liberty'nin internet sitelerine erişimi kısıtlamıştı.

Rusya'da sosyal medya platformu Twitter'a erişim kısıtlanırken, Facebook'a erişimin ise engellendiği duyurulmuştu.

Kaynak: Deutsche Welle Türkçe